خانم غیبی در دو جلسه از دوره تربیت مربی جهادی دربارۀ سه دورۀ اول زندگی که هرکدام هفت سال هستند صحبت کردند. ایشان نکات شاخص تربیتی را در این سه مرحله، که در آنها باید به ترتیب و بر طبق روایات با فرزند مانند امیر، عبد و وزیر رفتار نمود، عنوان کردند.
در ادامه، دو روش آموزش سنتی و تسهیلگری تعریف و مقایسه شد.
روش سنتی:
– معلم به روش “سخنرانی” درس را ارائه می دهد.
– از تنبیه و تکلیف برای آموزش کمک می گیرد.
– ارزیابی فراگیران با امتحان صورت می گیرد.
– تسهیلگر با فراگیران همراهی میکند.
– تسهیلگر از تکلیف و آزمون استفاده نمی کند.
– تسهیلگر بر اساس یک طرح درس -که طبق شرایط قابل تغییر است- کار تدریس را شروع می کند.
سایر مواردی که ذیل عنوان تسهیلگری قرار می گیرد:
- فن شروع کلاس
- اقدامات تسهیلگر قبل، حین و بعد از کلاس (شامل تهیۀ طرح درس، توجه به شرایط کلاس، ارزیابی و اصلاح روش در صورت لزوم)
- تهیۀ طرح درس [از جمله مواردی که در طرح درس بایستی قید شود روش تدریس است: انواع روش تدریس شامل کلاسیک (سخنرانی)، فعال (پرسش و پاسخ)، فرایندمحور (فعال بودن مدرس) و…]
- تبدیل آموزه به رفتار (حیطه های آموزشی)
- پوشش مربی
- ارتباط کلامی و غیرکلامی
- موقعیتهای مشابه در مقاطع مختلف و واکنش مناسب
- کاربرد داستان در تدریس
معلمی کار پرظرافتی است و نهایتا هیچ معلمی بهتر از تجربه نیست!
Share it